tiistai 21. tammikuuta 2014

Haastavien uutisten äärellä

Viime viikkojen uutiset ovat olleet surullisia ja osin ahdistaviakin pienille suomalaisille design- ja käsityöalan yrityksille. Myös minulle ja yritykselleni, mutta toisaalta otan ne myös haasteena.

* * * * *

Tänään Paloni uutisoi, että aikoo lopettaa kivijalkamyymälänsä. Kenties koko toimintansa. Palonin taustalla vaikuttavat monet samat tavoitteet kuin minunkin palvelun:

"Perustin Palonin seurattuani huonon laadun ja hävettävän huonoissa oloissa valmistettavan materian perässä juoksevan maailman menoa, opiskeltuani design-alan johtamista ja kartutettuani kokemusta suuryritysten kansainvälisestä markkinoinnista. Muodista en ole osannut sen nykyisessä muodossaan innostua, sillä trendien seuraamisen arvottaminen tyylin ohi ei ole maailman eikä yksilön näkökulmasta kestävää. Trendit luodaan, jotta kokisimme sosiaalista painetta ostaa aina lisää ollaksemme ajankohtaisia.

Löysin toivoa antavan, todellisen ja inspiroivan vaihtoehdon itsenäisistä suunnittelijoista. Miksi juuri heistä? Luova ihminen, joka työskentelee itselleen, voi olla työssään itselleen rehellinen, eikä hänen tarvitse kuunnella markkinointiosaston ehtoja ja riskien välttämiseksi ostettua trendiennustetta mallistoa suunnitellessaan. Tästä porukasta löysin valikoidun joukon erityisen luovia tyyppejä, jotka kaiken lisäksi valmistavat tuotteensa itse tai yhteistyössä paikallisen valmistajan kanssa. Pitkät ja hämärät alihankintaketjut, joiden taakse on helppo piiloutua tuotannon valvonnan vaikeutta perustellakseen, eivät ole muoti- ja muotoilutuotteiden valmistuksessa ainoa vaihtoehto. Yhtä lailla kuin on edelleen mahdollista tuntea viljelijänsä, on myös mahdollista tuntea suunnittelijansa ja ompelijansa."

Mutta: myynti ei riittänyt. Viime vuoden laskusuhdanne / lama kouraisivat pahasti.

* * * * *

Toinen uutinen, joka on järkyttänyt pienyrityksiä joulun jälkeen (asiasta kirjoittaa esim. Fiercer Media), on facebookin muutokset julkaisukäytönnöissä:

Jos yritys haluaa varmasti, että tykkääjät näkevät julkaisunsa, on yrityksen maksettava niistä. 

Toinen sanoo: rahastusta - toinen sanoo: facebook haluaa näyttää niitä julkaisuja, jotka todella kiinnostavat. Julkaisut, jotka saavat paljon tykkäyksiä, joita kommentoidaan ja joita jaetaan, näkyvät.

* * * * *

Uutisverkko uutisoi puolestaan monikanavaisesta trendistä ostoskäyttäytymisessä.

”Monikanavainen ostaminen viehättää kuluttajia, koska he pystyvät hyödyntämään sekä verkkokaupan että kivijalkamyymälöiden parhaita puolia ostamisprosessissaan. Ne kaupat, jotka pystyvät tarjoamaan kuluttajalle yhtenäisen palvelun läpi kanavien, saavat merkittävää kilpailuetua. Tässä suomalaisella kaupalla on kiinniotettavaa kansainvälisiin kilpailijoihin verrattuna”, huomauttaa Ekholm.
Kuluttajat saavat verkosta tietoa ja etuja, joita ei myymälässä ole, kuten muiden kuluttajien arvioita ja mielipiteitä, tuote- ja hintavertailutietoja ja kotiinkuljetuksen. Suomessa ykköskriteeriksi nousi ajasta riippumaton ostostenteko. Myymälässä asioinnin hyötyinä nähdään muun muassa tuotteiden vaihtomahdollisuus, asiantunteva palvelu ja maksamisen turvallisuus sekä kärkikriteereihin noussut tietosuoja."
Mutta miten asiakas löytää netistä pienten yritysten tuotteita? Vertaillakseen niitä - ja mennäkseen tämän jälkeen kivijalkamyymälään ostoksille? 
* * * * *
Päätän, etten ota näitä suru-uutisina. Otan ne haasteena. Sillä samalla, kun nämä uutiset asettavat uusia haasteita pienille design- ja käsityöyrityksille, ymmärrän, että AstuButiikkiin.fi-kaltaiselle palvelulle on yhä enemmän tarvetta:
Mitä enemmän yrityksiä; sitä enemmän saamme potkua näkyvyyteen niin sosiaalisessa mediassa kuin muutenkin verkossa. Toisaalta AstuButiikkiin.fi tarjoaa monikanavaisen ostamisen väylän; tuotteiden vertailun netissä - mutta ostosmahdollisuuden kivijalkamyymälässä. 
Eli AstuButiikkiin.fi vastaa haasteisiin. Entä sinä?

6 kommenttia:

  1. tsemppiä kovasti sekä butiikille että kaikille käsityöläisille

    VastaaPoista
  2. Ketterästi pitää pienten yritysten vastata muutoksiin - aina se ei ole niin helppoa kun kaiken luomisvimman ja toteutuksen lisäksi pitäisi huomioida tätä markkinointipuoltakin - onneksi on AB:n kaltainen yhteen kokoava juttu! Auttaa keskittymään fiksuihin asioihin <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, uusia ajatusmalleja ja toimintatapoja tarvitaan varmasti!

      Poista
  3. Itse ajattelin ihan samaa mistäköhän löytää suomalaista käsityötä. koska osaajiahan on tässä maassa mutta niitten näkyvyys mediassa on aika huonoa ja kun ajattelin pitää blogia niin yksi niistä aiheista on just suomalaisten käsityön esille tuominen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieno ajatus; AstuButiikkiin.fi-sivustostahan niitä löytyy, joten sinne vain seikkailemaan :)

      Poista