perjantai 19. huhtikuuta 2013

Yhden luukun butiikki - miten markkinoinnin hyöty maksimoidaan kaikille?

astubutiikkiin.fi -portaalin yhteistyökumppanin Mahon Digitalin maajohtaja Yrjö Kokkonen kertoo seuraavassa pienyrittäjien markkinoinnin haasteista - ja mahdollisuuksista. Olen kiitollinen, että sain näin osaavan ammattilaisen vierailemaan blogin sivuilla!

*****

Yksin vai yhdessä tästä eteenpäin? On varmaan melko tuttu kysymys jokaiselle.

Tällä kertaa puhutaan kuitenkin yrittäjyydestä. Kannattaako puskea yksin eteenpäin vai kannattaisiko sittenkin hakea apuvoimia samanlaisessa tilanteessa olevilta muilta yrittäjiltä?

Aloittelevan yrittäjän aika kuluu yleensä siihen itse asiaan, eli liiketoiminnan pyörittämiseen. On myös mahdotonta vaatia yhdeltä ihmiseltä kaikkien eri vaadittavien osa-alueiden tuntemista ja hallitsemista. Yksi näistä osa-alueista jossa kaikki apu kannattaa käyttää, on markkinointi.

Markkinointi on siinä mielessä hauska laji, että siihen saa rahaa kulumaan loputtomasti ilman tuloksia hyvin helposti. Rajallisten resurssien kanssa toimivan pienyrittäjän kannattaa miettiä hyvinkin tarkkaan mitkä ovat hänelle tärkeitä kohderyhmiä ja sen jälkeen miten nuo kohderyhmät tavoittaisi mahdollisimman tehokkaasti (ja nopeasti). Massamarkkinointi on usein tehotonta ja kallista, tavoitettavista kontakteista valtava enemmistö ei kuulu kohderyhmään ja ovat siis hukkakontakteja. Ja hukkakontakteista maksaminen on vähän sama kuin seteleitä repisi tai heittäisi ikkunasta ulos!

Eli markkinoinnin näkökulmasta puhuttaessa pienyrittäjistä joilla on joku yhdistävä tekijä, niin yhdessä on enemmän. Pienyrittäjän valikoimat ovat usein rajalliset, mutta jos haluttu tuote tai palvelu löytyy asiakkaalle saman median tai portaalin kautta, niin lopputuloksena asiakas on tyytyväinen ja todennäköisesti palaa tai jää pysyvästi seuraamaan kyseistä kanavaa.

Kaiken kaikkiaan prosessia kannattaa ajatella asiakkaan silmin. Mitä asiakas arvostaa ja haluaa? Jos yhdessä tekemällä asiakkaalle tarjotaan laajempi valikoima ja parempi palvelu, niin että kaikki niiden tarjoajatkin hyötyvät siitä, niin yhtälön pitäisi olla juuri se oikea. Tyytyväinen asiakas ostaa toisenkin kerran. Kumpi tärkeää, iso kertakauppa vai jatkuva asiakassuhde? Taidamme jo tietääkin vastauksen.

Viime aikoina yksi suurista puheenaiheista markkinoinnissa on ollut juuri asiakkuuden arvo ja miten se näkyy liiketoiminnassa. Yhdessä kirjoituksessa kyseenalaistettiin täysin vanhat määritelmät brändien arvolle ja liiketoiminnan mittareille, esimerkiksi kyseenalaistettiin se, kannattaako puhua tuotteen tuottavuudesta vai pitäisikö puhua asiakkuuden tuottavuudesta? Samoin onko mittarina tämän hetkinen myynti vai asiakkuuden tuottama myynti koko sen keston ajan.


Jos yhteinen markkinointikanava on sellainen, että se tuo myyntisuppilon alkupäähän säpinää, eli kiinnostuneita asiakkaita, lopputulos yleensä näkyy kassassa. Sen takia on tärkeää varmistaa, että markkinointikanava on oikea - että se tavoittaa potentiaalisia kiinnostuneita asiakkaita. Internet hakukoneineen on mullistanut tämän asian, tietoa haetaan verkosta, ja entistä useammin se on korvannut kivijalan myös kauppapaikkana.

*****

Kirjoittaja on Mahon Digital Oy:n maajohtaja (country director) Yrjö Kokkonen, joka on vastuussa Mahon Digital Suomen ja Skandinavian operaatioista, Turun toimistosta käsin. Mahon Digital on myös astubutiikkiin.fi -portaalin yhteistyökumppani verkkomarkkinoinnin osalta.

Jutussa olevat kuvat on saatu Mahon Digitalilta jutun käytön pohjalle.

Kiitos Yrjö ja Mahon Digital!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti