tiistai 23. huhtikuuta 2013

Portaalin viillit markkinointikuviot?!

Rahaa pystyn laittamaan markkinointiin syksyllä 2013 vähintään 1300 euroa (+alv) kuukaudessa, jos 50 yritystä on mukana portaalissa. Tämän rahan olen ajatellut sijoittaa siihen, että asiakkaat löytävät portaaliin. Eli hakukoneoptimointia ja googlemarkkinointia. 

Tärkeintähän on, että asiakas löytää paikalle.

Mutta mitä muuta? Olen itse ideoinut ja olen saanut muilta yrityksiltä mahtavia, osin todella villejäkin, ideoita, mitä itse voisin tehdä omana työnäni:

"Hulluimpana" kärkenä heti alkuun: suomalaisten julkisuuden henkilöiden saaminen mukaan markkinointityöhön, esim. jonkin tiedotteen yhteydessä?! Kun on kyse suomalaisesta muotoilusta ja käsityöstä, näkisin, että tässä voitaisiin onnistuakin. 

Tuleeko mieleen hyviä julkimoita, jotka sopisivat hyvin portaalin arvoihin?

Tiedotteiden jako maailmalle deski.fi -palvelun kautta. Deski.fi on palvelu, josta lähtee toimittajille ympäri maan tiedotteita juttujen pohjaksi tai tausta-aineistoksi. Palvelu on suhteellisen kallis, joten etenkään yksittäiselle pienyritykselle palvelun jatkuva käyttö voi koitua kalliiksi. Mutta tällä valmistajien yhteenliittymällä ehkä saan rahan raapaistua kasaan - ja sitä kautta voin lähettää palveluun mielenkiintoisia tiedotteita ja houkuttelevia kuvia; portaalista ja siinä mukana olevista valmistajista. Palvelun kautta saadaan todennäköisesti juttuja niin sanomalehtiin kuin aikakauslehtiinkin - sekä blogeihin ja kenties muihinkin tiedotusvälineisiin?!

Yhteistyökuvioiden virittely suomalaisten valokuvaajien, lavastajien, puvustajien ym. kanssa; heitäkin luulisi kiinnostavan, kun kyse on suomalaisesta muotoilusta ja käsityöstä. Esimerkiksi puvustajalle erittäin mielenkiintoinen paikka; paljon tuotteita, osin uniikkeja, persoonallisia, erilaisia - ja helposti kaikki samassa paikassa!

Blogiyhteistyö: blogeissa liikkuu tuhansittain ihmisiä imemässä vaikutteita pukeutumiseen ja kodin laittoon liittyvissä asioissa. Ja mikä sen hienompaa kuin huomata, että bloggaaja tykkää aidosti tuotteesta ja haluaa kertoa siitä myös maailmalle! Blogiyhteistyöhön liittyy mahdottomasti mahdollisuuksia; varsinkin, kun portaalin tuotemäärä ja tyylivalikoima on laaja.

Messuihin ja tapahtumiin osallistun mahdollisuuksien mukaan. Nämä mahdollisuudet liittyvät rahaan, joka on rajallinen - mutta jos yrityksiä liittyy yli 50 mukaan, ovat mahdollisuudet jo jonkin verran suuremmat.  

Valtuutan myös kaikki mukana olevat yritykset markkinointityöhön. Kun teitä on jo 50, ovat kontaktit markkinoillekin jo suhteellisen laajat!? Eilen uusi asiakas vinkkasi olemaan yhteydessä toiseen valmistajaan, joka on periaatteessa hänen kilpailijansa. Niin hieno asenne! Tällä asenteella kun mennään, saadaan paljon tunnettavuutta aikaan. Ja se että valmistajat vinkkaavat asiakkaitaan käymään portaalissa, ei ole itseltä pois; asiakkaat haluavat valikoimaa, haluavat vertailla ja nähdä muitakin tuotteita ennen kuin tekevät ostopäätöksen. Ja ilman portaalia he menevät hakemaan vertailupintaa pahimmassa tapauksessa lähimpään hypermarkettiin - ja tämä on meiltä kaikilta pois.

Eli teissä valmistajissa piilee jo paljon voimaa ja vaikutusvaltaa. Otan myös ideoita vastaan mielelläni: Mitä te voisitte tehdä portaalin näkyvyyden parantamiseksi? - Ja voin tehdä aiheesta ihan oman blogipostauksen sen jälkeen?

Jos saan huomattavasti enemmän kuin 50 valmistajaa mukaan, voidaan jo miettiä pieniä lehti-ilmoituksia esim. muoti- ja sisustuslehdissä, facebook-markkinointia, jne. Markkinointikeinot ovat monet, ja kun raha on rajallinen, annetaan mielikuvitukselle kaikki mahdollinen voima ja pusketaan itsemme läpi netin ihmeelliseen maailmaan!

Heräsikö ajatuksia? Lähetä niitä minulle; kuuntelen mielellään kaikki hulluimmatkin ajatukset - ja katsotaan, mihin kaikkeen vielä repeän!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti