perjantai 26. huhtikuuta 2013

"Hidastelu käy kaupalle kalliiksi"

"Hidastelu käy kaupalle kalliiksi", otsikoi Talouselämän päätoimittaja Reijo Ruokanen viime viikon lehdessä pääkirjoituksensa.

Pääkirjoituksen taustalla ovat Keskon ja Stockmannin surkeat tulosluvut. "Kaupan on helppo syyttää jamastaan suhdannetta ja valtion toimia. Katse kannattaisi suunnata myös peiliin. Kaupan rakennemuutos on tehnyt tuloaan jo vuosikymmenen. Verkkokauppa on hakenut sijaansa käyttötavaroiden myynnissä. Viime vuosina kuluttajat ovat oppineet ostamaan verkosta. Tämä iskee perinteisiin kauppiaisiin." kirjoittaa Ruokonen.

Pääkirjoitus osuu ja uppoaa mielestäni hyvin astubutiikkiin.fi -portaalin liikeideaan. Verkossa asiointi lisääntyy; yhä enemmän tuotetietoja haetaan, ja tuotteita vertaillaan verkossa. Lopullinen ostos tehdään ehkä verkossa, ehkä mennään lähimpään myymälään ostamaan tuote. Tarvitaan uudenlaisia tapoja tarjota tuotteita ja tietoja tuotteista kuluttajille verkossa. Tarvitaan myös profiloidumpaa kaupan käyntiä ja markkinointia, sillä massat ovat sirpaloituneet; kaikki eivät halua enää niitä samanmerkkisiä ja -mallisia farkkuja - yksilöllisyys on pikemminkin valttia.

astubutiikkiin.fi-portaali tarjoaa kuluttajalle mahdollisuuden vertailla tuotteita verkossa. Se tarjoaa arvomaailmaltaan segmentoidun tuote- ja valmistajaryhmän kuluttajien nähtäville yhteen paikkaan. Se tarjoaa mahdollisuuden ostaa tuotteen verkosta, mutta se tarjoaa myös mahdollisuuden mennä lähimpään kivijalkamyymälään ostoksille.

astubutiikkiin.fi vastaa siis muuttuneisiin olosuhteisiin, jotka eivät liity suhdanteisiin tai valtion toimiin - vaan kaupan rakennemuutokseen.

2 kommenttia:

  1. Kivoja yrityksiä ihanine tuotteineen on jo lähtenyt mukaan! Tää blogi on kyllä tosi mielenkiitoinen seurata ja hyvää lukemista kaikille yrittämisestä kiinnostuneille. Kiva sullekin sitten vuosien päästä, kun näkee, mistä on lähdetty liikkeelle ja mitä kaikkea on pitänyt miettiä. Hyvä, hyvä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, tämähän on tosiaan samalla kuin päiväkirja. Kiitos kommenteista; olen itsekin todella onnellinen, että näin ihania yrityksiä on lähtenyt mukaan!

      Poista