lauantai 23. maaliskuuta 2013

Ei verkkokauppa, eikä tavallinen portaalikaan...

... eli mikä ihme tämä sitten on??

En tiedä edes, onko tällaiselle nimeä. Siksipä tämän asian markkinointikin on piirun verran haasteellisempaa, mutta tässä vielä yksi selostus aiheesta, jonka raapustin juuri yhdelle potentiaaliselle yritykselle hänen ihmetellessä, miksi portaaliin pitää vielä erikseen tallentaa kaikki tuotetiedot, jos ne on jo verkkokaupassa.

ELI:


Portaali ei ole vain yritysten näyttäytymispaikka, vaan myös tuotteiden vertailu- ja periaatteessa myös ostospaikka kuluttajille.

Kun portaalissa on vähintään 50 yrityksen tuotteet, paikka on houkutteleva kuluttajan kannalta; hän löytää yhdestä paikasta todennäköisemmin etsimänsä nopeammin, kuin että seilailisi monen eri valmistajan sivuilla erikseen. 

Esimerkiksi: Kuluttaja etsii Suomessa valmistettua koristetyynyliinaa. Hän tulee portaaliin, valitsee sisustuskategorian alta tyynyliinat (kenties myös värin ja tyylin) ja klikkauksen jälkeen hänelle avautuvat kaikki portaaliin syötetyt tyynyliinat näkyville (mahdollisesti värin ja tyylin rajauksella). Näin hän voi vertailla tyynyliinoja yhdellä silmäyksellä. Kun kuluttaja löytää mieleisensä, käyttäytyy hän ikäänkuin verkkokaupassa ja painaa esim. osta-nappulaa. Painaessaan tätä nappia hän siirtyy valmistajan omaan verkkokauppaan, jossa itse osto tapahtuu.

Valmistaja joutuu siis kyllä syöttämään samat tiedot kahteen paikkaan...

EDIT: Keinoja etsitään, että tiedot siirtyisivät ainakin osin automaattiseesti valmistajan verkkokaupasta portaaliin. Eli toivon mukaan tämäkin voidaan toteuttaa niin, että valmistajilla ei mene niin paljon aikaa näppäilemiseen.

... MUTTA saa toisaalta jälleenmyyntipaikan, joka ei ota provisiota, vaan vain pienen (ainakin minun silmissä suhteellisen pieni) kuukausimaksun (alkutarjous 35 euroa, myöhemmin 60 euroa + alv). Valmistaja saa pitää omaa verkkokauppaansa, eikä portaali luo ns. päällekkäistä ostospaikkaa - pikemminkin valmistajan verkkokauppaa tukevan ostospaikan.

Sen lisäksi, että kuluttaja saa hienon paikan, jossa vertailla suomalaisia tuotteita, hän löytää myös nämä tuotteet helpommin; ensinnäkin kaikki ovat yhdessä paikkaa, mutta toiseksi paikkaa markkinoidaan huomattavasti voimakkaammin kuin mihin pienillä valmistajilla on varaa. Näin ollen he löytävät myös portaaliin helpommin kuin pieniin erillisiin nettikauppoihin.

Miltä kuulostaa? Kuluttajana? Entä valmistajana? Tykkäistkö ostaa tällaisesta paikasta tuotteita? Entä yrityksenä; toisiko tämä lisäarvoa myynnillesi?

11 kommenttia:

  1. Just näin! Itse olen kuluttajana halunnut aina hyödyntää kaikki mahdolliset netistä löytyvät kaupat tai portaalit, joihin on koottu yhteen tietynlaisia tuotteita eri valmistajilta. Kun etsin taidetta/käsityönä valmistettuja tuotteita/kotimaista designia tms., olen todella iloinen jos löydän yhdestä paikasta kattavan valikoiman! Siksipä myös valmistajan/kauppiaan roolissa näen tämän ehdottomasti toteuttamisen arvoisena. Kunhan nyt saadaan sinne ne vähintään 50 yritystä, niin siitä tulee loistava palvelu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä Lotta! Jaa vain sinäkin sanomaa eteenpäin; kyllä me ne 50 saadaan kasaan :)

      Poista
  2. Minustakin on hieno idea ja toivon että onnistuu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos; aina hyvä kuulla vahvistusta näihin ajatuksiin!

      Poista
  3. Olen juuri selannut läpi kaikki Vihreiden vaatteiden listaamat nettikaupat etsiessäni itselleni kevättakkia. Sopivaa ei löytynyt, ja aikaa meni todella kauan. Tällainen palvelu olisi oikeasti ihan todella, todella kiinnostava.

    Yksi ongelma varmaankin on (?), miten pitää tuotetiedot mahdollisimman selvästi esillä, varsinkin, jos käytännössä vaan linkataan firmojen omiin nettikauppoihin - siis nimenomaan ne olennaiset tiedot valmistusprosessin ympäristöystävällisyydestä ja eettisyydestä. Kriteerit mukaan pääsevälle tuotteelle täytyy olla riittävän tiukat, mutta rajanveto on varmasti vaikeaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka, ja hyvä, että otit tämän asian puheeksi, sillä se on nimenomaan asia, jonka haluan toimivan!

      Portaaliin pääsevät vain Suomessa valmistetut tuotteet = ts. eettinen tuotanto on varma; lisäksi suurin osa on pieniä yksinyrittäjiä, joilloin tuototkin menevät pääosin itse tekijöille. Ja ekologiset materiaalit + tuotantoprosessit omaavat tuotteet ajattelin, että löytää ihan rastittamalla ruutuun => jonka jälkeen näet vain kyseiset tuotteet.

      En siis sulje portaalista pois tuotteita, joissa ei ole ekologista leimaa, mutta ne kyllä löytää portaalista helpommin kuin nykyään netistä - tietenkin ehtona, että valmistajat liittyvät portaaliin. Ja Suomessa tuotanto takaa sen, ettei portaalissa myydä epäeettisissä oloissa valmistettuja tuotteita.

      Tiedän ainakin yhden tahon, joka tekee takkeja kierrätetyistä materiaaleista, eikä ole Vihreissä vaatteissa mukana; jos kiinnostuit, ota yhteyttä mailitse ja laitan tiedot sulle. Itse olen ostanut myös häneltä yhden takin!

      Poista
  4. Mietin tässä että miten tuo homma oikein toimisi, jos valmistajalla on samanlaisia tuotteita vain esim. 1kpl tai muutamia kappaleita (esim. kierrätysmateriaaleista valmistetut uniikkikappaleet.) Jos ja kun linkitys ei poistu Butiikista samalla, kun tuote on mennyt verkkokaupan kautta kaupaksi, kuinka monta tyhjää linkkiä asiakas kohtaakaan loppujen lopuksi? Vai häviääkö linkki siinä vaiheessa kun asiakas klikkaa "osta" butiikin sivulla (ja jos hän ei kuitenkaan tuotetta osta varsinaisesta verkkokaupasta, linkki onkin hävinnyt vaikka tuote olisikin edelleen kaupan...) Miten lie homma olisi fiksuinta toteuttaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kommentti; oletan, että tämä pystytään järjestämään niin, ettei ongelmia tule. Otan yhteyttä asiassa toimittajaan, joka vastaa portaalin rakentamisesta. Jos haluat, voin laittaa sinulle sähköpostina vastauksen, jos laitat muistutuksen minulle mailiini (marihilja.moilanen(at)gmail.com)?

      Poista
    2. Hei Marika.

      Sain seuraavanlaisen vastauksen: "Valmistaja käy poistamassa omilla tunnuksillaan tällaisen tuotteen. Toki jos tuote on täysin uniikki, eikä sellaista voida ikinä enää valmistaa saattaa tuo lyhyt aika ostotapahtuman ja poiston välillä olla jossain kohdin huono juttu. Mutta tämä koskee vain täysin uniikkeja tuotteita."

      Eli teen nyt vastakysymyksen sinulle: Mitä sinun kaupassasi tapahtuu, kun uniikki tuote on myyty? Häviääkö se verkkokaupasta? Jos häviää, portaalissa osta-painike ei tosiaan johda enää mihinkään. Tästä voisi olla maininta tällaisten uniikkien tuotteiden kohdalla jo portaalissa osta-painikkeen läheisyydessä: "Tuote on uniikki. Jos osta-painike ei johda verkkokauppaan, on tuote valitettavasti myyty. Voit tiedustella vastaavaa tuotetta valmistajalta osoitteesta XXX / uusia tuoteita päivitetään portaaliin sitä mukaa kuin niitä valmistuu."

      Olisi siis hyvä tietää, miten sinun järjestelmä reagoi kyseisessä tapauksessa. Erittäin hyvä, että otit asian esille; kiitos tästä!

      Poista
    3. Minun kaupassani ainakin tuote poistuu näkyvistä kokonaan kun se on myyty. Tuo mainista uniikista tuotteesta olisi kyllä hyvä...voisiko se ehkä olla jopa yksi hakukriteeri portaalissa muiden ominaisuushakujen lisäksi?

      Poista
    4. Näin olen juuri ajatellut; hyvä, että sinulta tuli vahvistava mielipide asiaan!

      Poista